Suurin osa teistä äänestäjistä oli sitä mieltä, että koulussa pitäisi tunnustuksellisen uskonnon sijaan opettaa tasapuolisesti kaikkia maailman uskontoja.
Koulun tehtävänä on opettaa asioita niin, että on tietoa mahdollisimman monesta mahdollisimman syvällä tasolla: Matematiikassa ei keskitytä vain geometriaan, äidinkielessä käydään kieliopin lisäksi läpi kirjallisuutta ja kirjoittamisen jaloa taitoa, historiassa pitäisi yrittää opettaa syy- ja seuraussuhteita eikä vain vuosilukuja jne. Uskonnossa sen sijaan vielä keskitytään yhteen osa-alueeseen. Toki etiikka on osana uskonnonopetusta kuten usein osana muutakin opetusta.
Tunnustuksellinen uskonnon opetus kuuluu kodeille ja kirkoille. Koulun tehtävänä olisi auttaa oppilaita ymmärtämään erilaisista uskonnollisista tauostoista tulevia ihmisiä. Sen voisi saada aikaa opettamalla tasapuolisesti kaikkia, ainakin suurimpia maailman uskontoja, keskustellen, leimaamatta. Ehkä se edistäisi myös kasvua suvaitsevaisuuteen. Jos oppii miten muslimi kokee uskontonsa ja mitä se todellisuudessa pitää sisällään, samoin kuin Jehovan Todistaja, katolinen, hindu tai juutalainen, ehkä epätietoisuudesta ja tuntemattoman pelosta johtuva tuomitseminen vähenisi.
Tunnustuksellisuudesta huolimatta, meidän perheen lapset osallistuu ev.lut uskonnon tunneille. Ainakin oppivat mihin suuri osa omasta kansasta uskoo, ja miksi moni asia on Suomessa niin kuin on.
Koulun tehtävänä on opettaa asioita niin, että on tietoa mahdollisimman monesta mahdollisimman syvällä tasolla: Matematiikassa ei keskitytä vain geometriaan, äidinkielessä käydään kieliopin lisäksi läpi kirjallisuutta ja kirjoittamisen jaloa taitoa, historiassa pitäisi yrittää opettaa syy- ja seuraussuhteita eikä vain vuosilukuja jne. Uskonnossa sen sijaan vielä keskitytään yhteen osa-alueeseen. Toki etiikka on osana uskonnonopetusta kuten usein osana muutakin opetusta.
Tunnustuksellinen uskonnon opetus kuuluu kodeille ja kirkoille. Koulun tehtävänä olisi auttaa oppilaita ymmärtämään erilaisista uskonnollisista tauostoista tulevia ihmisiä. Sen voisi saada aikaa opettamalla tasapuolisesti kaikkia, ainakin suurimpia maailman uskontoja, keskustellen, leimaamatta. Ehkä se edistäisi myös kasvua suvaitsevaisuuteen. Jos oppii miten muslimi kokee uskontonsa ja mitä se todellisuudessa pitää sisällään, samoin kuin Jehovan Todistaja, katolinen, hindu tai juutalainen, ehkä epätietoisuudesta ja tuntemattoman pelosta johtuva tuomitseminen vähenisi.
Tunnustuksellisuudesta huolimatta, meidän perheen lapset osallistuu ev.lut uskonnon tunneille. Ainakin oppivat mihin suuri osa omasta kansasta uskoo, ja miksi moni asia on Suomessa niin kuin on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti